|
Ny studerande
|
| Author |
Message |
Kev
Unregistered
|
Ny studerande
tjänare.
Jag kommer med största sannolikhet att börja läsa på Liu nu till hösten och det skulle vara trevligt att få lite åsikter från studenter som redan bor i lkpng, i detta fall Ryd, där jag har tänkt bo.
-Hur är gemenskapen i s.k. korridorer med andra studenter?
-Vilka bidrag får man/kan ansöka om? (har hört lite allt möjligt nämligen)
-Var det mycket krångel när ni skulle fixa bostad eller skötte sig allt smidigt?
Bara ett fåtal frågor som jag har men kom gärna med andra åsikter som ni tycker är viktiga.
|
|
| 2008-04-27 20:45 |
|
 |
Guest
Unregistered
|
RE: Ny studerande
Hej hej!
Tobias Blom i FR Ryd här. Jag är iofs partisk, men det får du ta! ;)
- Gemenskapen i korridoren kan vara jättebra. Själv bor jag i en korridor där vi ungefär varannan vecka käkar middag tillsammans och sen brukar dra till [hg] (http://www.hg.se) som bara ligger 200 meter härifrån. Vi lyckas hålla korridoren snygg och städad, och hittar på saker att göra tillsammans.
Tyvärr har jag hört om andra korridorer som inte funkar lika bra. Jag tror att det vanligaste problemet är att folk inte städar och diskar efter sej, så det brukar vara bra att komma överens om vilken nivå man ska ha i korridoren, så att alla trivs.
- Bostadsbidrag kanske du kan få, jag vet faktiskt inte vilka regler som finns; det beror nog lite på om du jobbar något på sommaren och så.
Stipendire: Finns många att söka, vet inte mer.
Trivselpotten: Bidrag från FR Ryd och Studentbostäder för att göra korridoren/allrummet lite trevligare.
Studiebidrag: CSN vet mer... ;)
- Jag hade lite problem på grund av att det inte fanns några rum lediga när jag flyttade till Linköping. Men när jag väl fick ett rum så gick allt smidigt. Hämtade nyckeln och gick till korridoren och hälsade på mina nya grannar. Inget krångligt alls. Om du har bil så går det att få tillfälligt parkeringstillstånd från Studentbostäder.
FR Ryd finns till för våra medlemmar. Vi har ett kansli på Alsättersgatan 7 (http://karta.frryd.se/AL7), och en hemsida där det finns mycket information (http://www.frryd.se).
Välkommen till Ryd!
|
|
| 2008-06-04 20:38 |
|
 |
Guest
Unregistered
|
tack för ditt svar :)
finns det något speciellt område/gata i ryd du/ni skulle rekommendera?. Ska ner dit om inte så länge och kolla läget lite närmre.
|
|
| 2008-06-08 23:52 |
|
 |
Guest
Unregistered
|
Det beror lite på vad du vill ha. På BK-udda finns lite större lägenheter, och i gettot bor man 8 personer i varje korridor. I gettot finns även några ettor och några tvåor.
Ryds Allé renoverades för några år sedan, och just nu håller man på att renovera södra delen av gettot (AL7 tror jag dom är på för tillfället). Dessa korridorer är alltså lite fräschare, men jag antar att dom kostar något mer oxå. Om du flyttar in i en korridor som inte än är renoverad så kommer du antagligen bli tvungen att flytta en eller två gånger när dom ska renovera din korridor.
Värt att tänka på kan vara att det brukar samlas mycket folk utanför [hg] (http://www.hg.se) på kvällarna de har öppet, så om du har svårt för att sova, så ska du nog inte flytta in i något rum som vätter mot [hg], vollybollplanen eller grillplatsen.
Personligen vill jag inte bo på första våningen, utan en eller två trappor upp - det är lite tråkigt att ha persiennen nerdragen.
Jo, en sak till... om du bor nära RV254 så har du nära till FR Ryds cykelverkstad och biljardrum, och en stor tvättstuga, och om du bor nära AL7 så är det lätt att komma förbi kansliet och låna saker. Ryds Allé ligger lite närmre universitetet.
|
|
| 2008-06-09 20:06 |
|
 |
stiligkrispigt
Junior Member
Status:
|
Jag har ett rum så allt gick smidigt. Den här artikeln är hämtad nyckeln och gick till hallen och hälsade på min nya neighbors.If du har en bil så det är möjligt att få en tillfällig parkering tillstånd från studentbostäder.
| 2008-12-15 18:10 |
|
 |
JorjanKlykan1973
Junior Member
Status:
|
Inget krångligt alls. Om du har bil så går det att få tillfälligt parkeringstillstånd från Studentbostäder. Jag hade lite problem på grund av att det inte fanns några rum lediga när jag flyttade till Linköping. Men när jag väl fick ett rum så gick allt smidigt. Hämtade nyckeln och gick till korridoren och hälsade på mina nya grannar.
--------------------------------
stanna singel kärlek
|
|
| 2009-03-04 05:03 |
|
 |